علمای علم الرأی را عقیده بر آن است که رأی دهندگان را چند دسته باشد:
اول ثوابی، که ان شاءا... ماجور هستند و ثابت به رأی به فتوا عمل کنند یا به مافوق!
دوم کبابی، که به مجلس اعیان و اغنیا روند، کباب خورند و پدر صاحب کار درآورند!
سوم سیاسی ،که چون چپ است یا راست به کوری چشم هم رأی دهند و پدر خود درآورند!
چهارم نابی ، که اهل سبب و نسب و فامیل باشند و هم محله ای و هم روستایی و هم ...!
پنجم بادی، که اهل پست و میز باشند! این بزرگان در هر ستاد روند و آیند و پس از نتیجه معلوم گردد به که رأی داده اند و باد در غبغب که ان شاءا... چون به مجلس روید پایه های میزها را محکم فرمایید!
ششم جانی ، که از رفقای کاندیدا باشند از جان مایه گذارند، خواه بشود یا نشود!
هفتم مالی ، که نامزد مربوطه باید سر کیسه را شل فرمایند و برای فرد و جمع هدیه خرند وبه عناوین مختلفه اسکناس دهد که رأی دهند!
هشتم بقاپی ، که چون نامزد آن ها اکنون بر خر مراد سوار شود، سفارش و پارتی بازی نماید ، زمینی به نام کند ، کارخانه ای موافقت ، محبوسی آزاد و آزادی را محبوس نماید!
نهم بازی، که اساساً اهل بازی هستند، حال چه نامزد بازی باشد، چه نامزد بازی!
و در هر انتخابات با یکی از نامزدها نامزد می شوند و می کنند و بر باد می دهند، چنانکه گویی سیصد سال است رفیق دیرینه اند و چون انتخابات تمام شود می روند پی کارشان تا انتخاباتی دیگر و نامزدی دیگر!
دهم عقلی، که چون عقیده دارند رأی دادن و رأی به دقت دادن ، موثر در سرنوشت است، خوب می جورند و دانه ای درشت مغز بر می گزینند و رأی می دهند.
و اما وداع نماینده منتخب با موکلان سخت درد ناک است زیرا که تا چهار سال نبینندش و چون پرسند چه کردی ؟ گوید خیابان ها قیر گون نمودم و و گورستان و مسجدها بنا گویند : پس شهرداری چه کرد , گوید مدرسه ساختم , گویند پس آموزش و پرورش چه کرد ؟ گفت بیش نپرسید که خجل گردم و دیگر نماینده شما نشوم!
نامه وارده - یزد فردا
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
پنجشنبه 16,ژانویه,2025